
Met Battlefield 6 lijkt EA vastbesloten om de lichte misstap van Battlefield 2042 weer recht te zetten. Een terugkeer naar wat vooral Battlefield 3 en 4 zo goed maakte, met uitstekende graphics en toegankelijke gameplay, is natuurlijk geen overbodige luxe. Weet Battlefield 6 de serie uit de loopgraven te trekken of sneuvelt de game in de heftige strijd van de vele first-person shooters? Dat lees je hier in de review.

De campagne is gelukkig niet slechts een veredelde tutorial
De NAVO is langzaam maar zeker uit elkaar aan het vallen en een militaire groepering genaamd Pax Armata besluit de macht te grijpen door voormalige bondgenoten tegen elkaar uit te spelen. Dat er meer aan de hand is, wordt al snel duidelijk wanneer je de campagne van Battlefield 6 gaat spelen. Als een lid van een militaire eenheid genaamd Dagger 1-3 zul je meerdere missies moeten voltooien om te proberen Pax Armata tegen te houden. Tijdens negen missies krijg je verschillende doelwitten om uit te schakelen en collectibles te verzamelen, en elke missie is er ook nog een trophy of achievement te verdienen door aan bepaalde doelstellingen te voldoen.
Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan het voltooien van een missie door alleen maar gebruik te maken van je mes of pistool, of door een flink aantal headshots te maken achter elkaar zonder te missen. Het zijn leuke extra uitdagingen, maar ondanks dat was ik na een uurtje of zes klaar met het doorlopen van het verhaal. Het laat genoeg hoogtepunten zien en enorme spektakelstukken waarbij de omgeving flink aan gort geschoten wordt. En de cutscenes zien er indrukwekkend uit met goede voice-acting en motion capture. Maar daarvoor spelen de meeste mensen natuurlijk niet een Battlefield-game.

Lekker los gaan in de multiplayer
Na het voltooien van de singleplayer campagne en het verzamelen van de bijbehorende collectibles is het namelijk tijd voor het hoofdgerecht: de multiplayer van Battlefield 6. Verspreid over een achttal modi zul je gevechten aan moeten gaan die qua modus verschillen van opzet. Ze zijn te verdelen in vier multiplayer modi die meer op grootschalige gevechten gericht zijn: Conquest, Escalation, Breakthrough en Rush. En vier modi die wat kleinschaliger zijn: Squad Deathmatch, Team Deathmatch, King of the Hill en Domination. EA heeft ervoor gekozen om het aantal spelers van 128 bij 2042 naar maximaal 64 terug te brengen voor Battlefield 6. Dat heeft ook tot gevolg dat de maps dit keer wat beter in balans lijken. Je hoeft dus niet minuten lang rond te lopen voordat je een tegenstander tegenkomt, iets wat bij Battlefield 2042 soms wel het geval was.
Omdat je de beschikking hebt over vier verschillende klassen – in de vorm van de Engineer, Assault, Support en Recon – zijn er ook meerdere speelstijlen beschikbaar. Hier wordt ook al snel duidelijk dat het best lang duurt voordat je echt de flexibiliteit van een klasse kunt gebruiken. Vooral omdat de meeste interessante onderdelen om een goede loadout te maken pas vanaf level twintig beschikbaar komen. Daardoor vond ik vooral de eerste paar uren met de multiplayer van Battlefield 6 wat traag aanvoelen. Alle klassen hebben natuurlijk hun voor- en nadelen, maar zijn veelzijdig genoeg waardoor je zeker de eerste uren wat kunt experimenteren om te kijken welke klasse je het beste ligt. Zodra je toegang krijgt tot de meer unieke vaardigheden van een klasse wordt het ook interessant om je eigen unieke loadout samen te stellen Zo speelde ik vooral als Recon klasse met een SVK-8.6 DMT, uitgerust met een Motion Sensor en een handige hoeveelheid C4. Maar natuurlijk is de Assault klasse ook niet verkeerd wanneer je de juiste wapens kiest. En dat die wapens allemaal anders aanvoelen en heerlijk tot hun recht komen dankzij het sterke sounddesign en de explosieve situaties waar je in belandt, is ook precies waar ik op hoopte. Er is niets leuker dan een mooi langeafstandsschot met uiterste precisie te volbrengen en je tegenstanders het onderspit te laten delven.

Battlefield 6 heeft nog ruimte voor verbetering
Een puntje van kritiek is dat progressie in de multiplayer en het tempo waarmee je nieuwe attachments en wapens vrijspeelt vrij traag aanvoelt. Met elk gewonnen potje kun je wel een level stijgen, maar ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je niet meerdere uren per dag de tijd hebt om Battlefield 6 te spelen, spelers graag zouden zien dat het tempo qua progressie wat omhoog zou gaan. Maar dat is natuurlijk iets wat met updates aangepast kan worden. Met het eerste seizoen is er een nieuwe modus geïntroduceerd in de vorm van Strikepoint en zijn er een heleboel toffe skins beschikbaar gekomen die vrijgespeeld moeten worden. Al met al lijkt Battlefield 6 op dit moment ook weg te blijven bij de bizarre en over-de-top skin die spelers bij Call of Duty kunnen kopen. Wat ik alleen maar een goed idee vind. En de enkele keer dat een skin niet goed bevalt heeft EA snel en goed geluisterd naar de feedback van spelers, dus dat geeft mij goede hoop dat Battlefield 6 nog lange tijd gespeeld kan worden zonder grote ergernissen.

Royale bezigheidstherapie met RedSec
De Battle Royale modus genaamd Redacted Sector van Battlefield 6 is afgelopen week ook eindelijk gelanceerd. In duo’s of in teams kun je het slagveld betreden en meerdere missies oppakken, terwijl je natuurlijk zo goed mogelijk je best doet om de vele andere spelers uit te schakelen. De map van Fort Lyndon speelt zich af in Los Angeles en heeft een flink aantal points of interest waar je het beste kunt landen bij de start van een potje. De grote schaal van de map en de vele submissies die je kunt oppakken, maken potjes van RedSec lekker afwisselend en levendig. Toch zijn er ook wat kleine minpunten aan deze free-to-play modus die iedereen gratis kan downloaden. Er is namelijk behoorlijk veel overlap met de uitdagingen van de multiplayer. Er zijn ongetwijfeld mensen die Battlefield 6 voornamelijk gekocht hebben voor de reguliere multiplayer modus, waardoor er een wat ongewenste kruisbestuiving tussen de modi ontstaat. Daarnaast is er op dit moment nog geen mogelijkheid om RedSec volledig solo te spelen. Je bent op dit moment aangewezen op een tweede speler, of om in een groepje de map te verkennen. Nu speel ik Battle Royale modi in shooters toch liever samen met mijn vriendin, maar ik denk dat het absoluut geen kwaad kan als EA en DICE de optie voor solo-spelers alsnog gaan toevoegen. RedSec is in de huidige vorm absoluut leuk om te spelen en door het iets lagere speeltempo in vergelijking met Call of Duty voelt het ook nét iets tactischer aan. Ik kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn die na het zien van de enorme schaal van Fort Lyndon, eigenlijk meer van dergelijke maps in de multiplayer willen hebben. Dus hopelijk komen die er in de aankomende maanden nog.
Conclusie
Met Battlefield 6 lijkt DICE de weg weer terug te hebben gevonden naar waar ze horen; bij de top van de first-person shooters. Hoewel de game qua content absoluut gebaat zou zijn bij meer maps en extra modi, is wat er nu te spelen is van prima kwaliteit. Met de start van het eerste seizoen en de release van RedSec is al duidelijk dat er goede stappen gemaakt worden. Over een halfjaar ziet het totaalpakket er ongetwijfeld nog een stuk completer uit, maar voor nu is er genoeg om je een flink aantal uren mee te vermaken. Nu mag alleen het tempo van progressie in de multiplayer nog wat omhoog.
