Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Metroid Prime 4: Beyond - Nintendo Switch 2 Edition (Switch2)
100 100 1

Review Metroid Prime 4: Beyond - Nintendo Switch 2 Edition (Switch2)


Het heeft een lange tijd geduurd, maar deze week kunnen gamers dan eindelijk aan de slag met
Metroid Prime 4: Beyond. Op sommige momenten leek het er zelfs op dat de game een beetje in de ontwikkelingsfase is blijven steken, maar het goede nieuws is dat het lange wachten gelukkig de moeite waard is gebleken. Een bevestiging dus van het gevoel dat ik een paar weken geleden al kreeg tijdens een twee uur lange speelsessie bij Nintendo. Want na Mario Kart World en Donkey Kong Bananza is Metroid Prime 4: Beyond naar mijn mening de derde must-have game voor de Switch 2 geworden.

Mijn eerste ervaring met een Metroid-game stamt alweer uit 1994 toen ik in een opwelling Super Metroid voor de Super Nintendo in huis haalde. De belachelijk grote doos, die een korte strategy guide bevatte, ligt nog steeds ergens in goede staat in mijn huis opgeborgen, maar boven alles startte die game mijn voorliefde voor de serie. Andere delen volgden al snel en met Metroid Prime in 2002 op de GameCube werd de sprong gemaakt naar 3D en een first-person view die dezelfde sfeer wist neer te zetten die de 2D-titels altijd zo geweldig hadden weten te vangen.

Dat Metroid Prime 4: Beyond geen vlekkeloze ontwikkeling heeft gehad is voor de meeste mensen ook absoluut geen geheim. Na een tijd in ontwikkeling te zijn geweest in samenwerking met Bandai Namco, besloot Nintendo enkele jaren geleden de game opnieuw te beginnen met de studio die ook al aan het roer had gestaan van de eerste drie Metroid Prime games: Retro Studios. En het mag gezegd worden dat ze met Metroid Prime 4: Beyond opnieuw een uitstekende game hebben weten af te leveren.


Kiezen tussen uitersten qua graphics; negeer de middenweg

Van de schitterende graphics in 4K en zestig fps wanneer ik op mijn televisie de wereld van Viewros aan het verkennen was tot de 720p-resolutie op honderdtwintig frames per seconde wanneer ik de game in handheld aan het spelen was, dat Metroid Prime 4: Beyond een grafisch indrukwekkende game is geworden is onmiskenbaar. Je kunt ook nog een middenweg kiezen door de game op 1080p en zestig frames per seconde te spelen, maar het zijn juist de twee uitersten die het de moeite waard maken om te kiezen. De verschillende locaties die je bezoekt hebben elk een unieke stijl die op veel verschillende manieren goed uit de verf komt. Van ijsoppervlaktes tot een grote fabriek waar je jouw Vi-O-La-motor in elkaar moet zetten door de juiste systemen te activeren, en een lavagebied waar je vooral veel upgrades voor nodig hebt om te kunnen navigeren; Metroid Prime 4: Beyond weet overal indruk te maken door de vele weerspiegelingen van oppervlaktes, heerlijk scherpe graphics en ook uitstekende gezichtsanimaties van de verschillende Galactic Federation Troopers die je tegenkomt. Aanvankelijk was ik bang dat deze troopers het gevoel van isolatie, naar mijn mening toch een van de charmes van de Metroid-serie, teniet zouden doen. Maar gelukkig zijn hun optredens tijdens het verhaal vaak van relatief korte duur en weten ze ook zo hun mannetje te staan tijdens gevechten. Wanneer ze onverhoopt vallen in de strijd kun je ze met je visor selecteren en reanimeren, maar dat dient wel op tijd te gebeuren aangezien je anders een Game Over-scherm voorbij ziet komen.


Switch 1-bezitters staan niet in de kou

Voor deze review had ik aangegeven dat ik graag de Switch 2-versie wilde beoordelen. Helaas liep ik tegen een technisch mankement aan waardoor ik de eerste vier dagen helaas de Switch 2-versie niet kon spelen. Het gaf mij echter wel de kans om eerst de Switch 1-versie te doorlopen. Het goede nieuws is dat deze ook prima speelbaar is. De graphics zijn natuurlijk wel iets minder mooi en sfeervol aangezien er een hoop detail verloren gaat op de lagere resoluties bij de Switch 1-versie. Maar de game draait gelukkig wel heel soepel en het is goed te merken dat Nintendo hard gewerkt heeft om de Switch 1-bezitters die de overstap naar de Switch 2 nog niet hebben gemaakt niet teleur te stellen. De Switch 1-versie is op het gebied van gameplay net zo’n goede game als de Switch 2-versie. Je zult alleen de hogere framerate en veel betere graphics van de Switch 2-versie moeten missen. De motion controls, de uitdagende gevechten en de vele verborgen voorwerpen zitten gelukkig allemaal in de Switch 1-versie. En dat is natuurlijk ook precies zoals het hoort.


Amiibo-ondersteuning is niet meer dan een gimmick

Terwijl je de planeet Viewros aan het verkennen bent en langzaam maar zeker je uitrusting aan het verbeteren bent kun je natuurlijk ook gebruikmaken van de verschillende Amiibo’s die Nintendo voor Metroid Prime 4: Beyond heeft uitgebracht. De Samus-Amiibo geeft je een extra schild,herstelt je energie met 99 punten en geeft je ook de mogelijkheid om achtergrondmuziek te luisteren wanneer je op de motor zit. De Samus en Vi-O-La-amiibo geeft je een extra snelheidsboost en de optie om de kleuren van de Vi-O-La-motor aan te passen. De Sylux-Amiibo geeft je toegang tot een cutscene die je normaal gesproken alleen te zien krijgt wanneer je het spel volledig hebt uitgespeeld en alle scans hebt weten te voltooien. De oudere Amiibo’s geven je een enkele muziektoon uit oudere Metroid-games en zijn dus niet veel meer dan een geinige hommage aan de serie. Qua gameplay hebben oudere Amiibo’s in ieder geval helemaal niets te bieden.


Pittig maar nooit oneerlijk

Tijdens mijn vijftien uren spelen om de credits te bereiken heb ik vooral genoten van de frisse invullingen van vaardigheden, zoals de psychische krachten van mijn bommen, de toffebaasgevechten en het feit dat ik eindelijk daadwerkelijk Metroid Prime 4: Beyond heb kunnen voltooien. De verschillende eindbazen hebben elk een vrij unieke aanpak nodig en soms kan het best uitdagend zijn om meteen de eerste keer te winnen. Twee eindbazen hebben mij dan ook best vaak mijn savegame opnieuw moeten laten laden, maar dat was voornamelijk omdat ik zelf te snel wilde gaan met mijn aanvallen. Toen ik hun aanvalspatronen eenmaal doorhad gingen die gevechten ook een heel stuk soepeler.

Het was een waar genot om de verschillende locaties te verkennen, maar er waren wel momenten dat ik het gevoel had dat ik wat geforceerd naar de oude gebieden werd teruggestuurd om een enkele nieuwe upgrade te verkrijgen. Natuurlijk is terugkeren naar oude gebieden om je nieuwe power-ups te gebruiken en gemiste voorwerpen te verzamelen een beetje vaste prik voor de Metroid-serie, maar af en toe vond ik de manier waarop het werd uitgevoerd wel een beetje lui gedaan. Gelukkig bekroop dat gevoel mij maar een paar keer, maar ik had dergelijke indrukken niet bij de eerste drie Metroid Prime-games. En aangezien dat het enige is wat ik echt op de game kan aanmerken is het wel duidelijk dat Metroid Prime 4: Beyond een echte must-have game is geworden.

Conclusie

Metroid Prime 4: Beyond
is eigenlijk een klein wonder te noemen. Na een hele lange ontwikkelingsperiode hebben Nintendo en Retro Studios het toch weer voor elkaar gekregen om een uitstekende Metroid-game af te leveren. Grafisch is de game enorm sfeervol en het zit ook op technisch vlak heel sterk in elkaar. Gelukkig is naast het technische vlak de gameplay ook weer fantastisch. Binnen de kortste keren schakelde ik tussen mijn morphbal-vorm, wist ik zwakke plekken van vijanden te raken, slingerde ik met mij enterhaak tussen verschillende punten en maakte ik korte metten met mijn tegenstanders. Samus is eindelijk weer terug in misschien wel de beste vorm van haar leven.



 

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 78 

Laagste 3 prijzen voor Metroid Prime 4: Beyond - Nintendo Switch 2 Edition (Switch2)

59.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 9.2
€  59.95€ 0.00   € 59.95
Amazon.nl 5.5
 
€  59.95€ 0.00   € 59.95
Bol.com 7.4
€  63.99€ 0.00   € 63.99

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.