
Tijdens de dertig minuten durende presentatie kon de aanwezige pers toekijken terwijl een lid van het ontwikkelingsteam de eerste missie van 007 First Light spelenderwijs liet zien. Het avontuur begint in een bosrijke omgeving in Slowakije, waar Bond als chauffeur dienstdoet terwijl hij zijn teamleden naar een mooi afgelegen hotel rijdt. De missie: geheim agent 009 bespioneren en erachter proberen te komen waar de voormalige MI6 collega precies mee bezig is.
Meerdere wegen leiden naar … het hotel
Bond is duidelijk niet helemaal in zijn element als chauffeur en laat zijn onvrede duidelijk blijken. Zijn collega’s zijn zich ook duidelijk bewust van zijn voorgeschiedenis en reputatie als een heethoofd en manen hem vooral om rustig te blijven en zich aan de opdracht te houden. Bond komt vervolgens, na een korte rit door de bossen, aan bij het Grand Carpathian Hotel, waar hij zijn passagiers bij de hoofdingang laat uitstappen. Wanneer hij de auto vervolgens parkeert, met de taak om de omgeving te observeren, spot hij een verdachte hotelmedewerker die een grote koffer over een balustrade gooit.

De hoogblonde man zijn gedrag is meteen verdacht en Bond baant zich een weg van de parkeerplaats door de tuinen van het hotel. Hier wordt ook meteen duidelijk dat het DNA van IOI volledig en op natuurlijke wijze in deze Bond-game verweven zit. Voorwerpen liggen verspreid in de tuin, de beveiliging van het hotel patrouilleert door de omgeving en er zijn duidelijk meerdere manieren te vinden om je missie te benaderen en te voltooien. Zo kun je een tuinslang als afleiding gebruiken door een kraantje open te draaien en de afgeleide bewaker te wurgen tot hij bewusteloos is, heb je de mogelijkheid om verdovende pijltjes af te schieten, kun je een aansteker van een tafel stelen om een berg bladeren in een kruiwagen in brand te steken en nog veel meer. Voor de demo werd er gekozen voor de brandende bladeren in de kruiwagen. De dichtstbijzijnde beveiliger ging op de commotie af er ontstond een opening om over de rand van een brug te gaan en zo langzamerhand via een aantal planten omhoog te klimmen naar een open raam. Infiltratie bij de locatie geslaagd.
De demo nam vervolgens een kleine sprong naar een later punt in de missie. Bond verlaat het hotel terwijl hij 009 achtervolgt en de actie verplaatst zich naar de weg. In een intense achtervolging zien we hoe Bond door de omgeving raast en geregeld zijn Aston Martin via hellingen de lucht in lanceert. Dat er naderend verkeer op de weg ontweken moet worden is natuurlijk een vast gegeven, maar het kwam ook meerdere keren voor dat Bond zijn Aston Martin een kleine offroad detour gaf en er meerdere hekjes sneuvelden.

Actie in overvloed
De achtervolging eindigde bij een militaire vliegbasis, waar 009 met een groot vrachtvliegtuig probeerde te ontsnappen. Hier werd ook meteen duidelijk dat Bond niet altijd genoodzaakt is om rond te sluipen. Door grijpaanvallen en worpen te combineren met rake klappen en stoten wist hij binnen korte tijd tegenstanders uit te schakelen en een vuurwapen te bemachtigen. Verschillende explosieve tonnen in de omgeving richten extra ravage aan wanneer je ze kapotschiet, maar het leukste was het moment dat Bond zonder kogels kwam te zitten en hij het wapen tegen het hoofd van een vijand aangooide.
Na zich een weg door de basis te hebben gevochten, belandde hij aan boord van het vliegtuig. Tijdens de vlucht kun je het vliegtuig laten overhellen naar links en naar rechts met de L1 en R1 knoppen op de controller. Het levert een behoorlijk chaotisch gevecht op, maar het is ook een leuke manier om gadgets te kunnen gebruiken. De missie eindigde toen het vliegtuig in brand vloog en ontplofte, waarna je in een duikvlucht moet proberen om een parachute te bemachtigen voordat je een pijnlijke dood sterft.

Hitman DNA
Wat tijdens de demo vooral goed naar voren komt is dat First Light duidelijk het DNA van IOI’s Hitman-serie combineert met alle iconische aspecten van de James Bond-franchise. Grootschalige locaties die sluipvaardigheid en charme vereisen, worden afgewisseld met meer gestroomlijnde spektakelstukken. Ik ben door de hands-off preview vooral nieuwsgierig geworden naar de hoeveelheid missies die de uiteindelijke game zal bevatten. De eerste missie lijkt namelijk al behoorlijk afwisselend en uitgebreid, maar van het verhaal is nog weinig duidelijk geworden. Wat wel duidelijk is, is dat de grootschalige locaties er geweldig uitzien en dat acteur Patrick Gibson een frisse draai aan Bond kan geven. In 2026 zal de Licence to kill ongetwijfeld goed gebruikt worden. En ik kan absoluut niet wachten.