
Afgelopen vrijdag was er in Zaandam een speciaal Nintendo Switch 2 event waar in de ochtend de gamepers hands-on mocht gaan met de nieuwe console en een brede selectie aan games. De rest van het weekend was toegankelijk voor het grotere publiek, maar Nintendo had ons uitgenodigd om in de relatieve rust – de chaos van mensen die Mario Party spelen even daargelaten – titels als Mario Kart World, Metroid Prime 4 Beyond en Donkey Kong Bananza uit te proberen.
Uitgebreidere previews over die drie games zullen de komende dagen online verschijnen, maar voor nu eerst een beknopte impressie van wat er allemaal te zien en te spelen was. Op het Taets Art and Event Park kwam onze bus rond half tien in de ochtend aan. Na bij een desk onze aanwezigheid te hebben gemeld en een polsbandje te hebben ontvangen, werden we de eerste ruimte ingeloodst. Onder luid applaus van het Nintendo-personeel, werd de eerste groep gamejournalisten en influencers naar demopods van Mario Kart World geleid. Een korte instructie over wat de bedoeling was volgde, winnen van je tegenstanders natuurlijk, waarna iedereen een race kon uitproberen. De verschillende demopods hadden elk een willekeurige baan, dus terwijl mijn race plaatsvond op de al bekende DK’s Launchpad baan zag ik op de andere schermen totaal andere locaties voorbijkomen. Na deze eerste race gewonnen te hebben, begaven we ons naar de grote zaal. Hier stonden verspreid over de zaal demopods van de grootste al aangekondigde Nintendo Switch 2-titels. Zo was er een hoek ingericht voor Mario Party Jamboree, met minigames die je met de Joy-Cons en Pro Controller kunt spelen. En een speciaal gedeelte waar vooral aandacht naar de functionaliteit van de nieuwe Camera ging. Maar daarover straks meer.

Een groot gebied met third-party titels
Naast de Switch 2-ports van Legend of Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom was er een hoek in de zaal gereserveerd voor de third-party titels die we op de release van de Switch 2 mogen verwachten. De muis-functionaliteit van de nieuwe Joy-Con komt goed tot zijn recht in games als Civilization VII, zolang je maar geen hele hectische gevechten hoeft te leveren. Dat deze functie niet voor alle games even lekker aanvoelt, merkte ik bij mijn Metroid Prime 4 Beyond preview. Andere titels die we konden uitproberen waren Bravely Default Flying Fairy, wat slechts een grafisch licht opgepoetste versie van de 3DS release is, en Street Fighter 6. Met de content van Season 1+2 bijgesloten, besloten onze Kensuke en ik een potje tegen elkaar te spelen. Het klassieke gevecht van zijn Ryu tegen mijn Ken werd na drie rondes uiteindelijk dankzij een erg gelukkig geplaatste Super Move door mij gewonnen. De letterlijke toevalstreffer zullen we maar zeggen. De nieuwe Pro Controller voelde daarbij overigens uitstekend aan en ligt lekker in de hand. Het heeft een iets meer premium feel ten opzichte van de Pro Controller op de huidige Switch. Dat mag overigens wel voor een adviesprijs van rond de negentig euro. De oude Pro Controller werkt overigens ook gewoon op de nieuwe console, dus je hoeft hem zeker niet weg te doen.
Hoek met games voor 18+
In een aparte hoek van de zaal kon je titels vinden die alleen door volwassenen gespeeld mogen worden. Cyberpunk 2077 was bijvoorbeeld in zowel handheld als tv-modus te spelen. Op het grafische vlak doet de game niet veel onder voor de versies op de PS5 en Xbox Series X, hoewel de framerate rond de veertig frames lijkt te zitten. VRR zou daarnaast de screen tearing die op kan treden grotendeels voorkomen en zo een meer vloeiende ervaring moeten geven.
Een andere titel die we in het gedeelte voor volwassenen speelden, was Yakuza 0 Director’s Cut. Door middel van een klaargezette savegame konden we weer met een hele jonge Kiryu aan de slag. Wat vooral opvalt is dat er op het grafische vlak vrijwel niets is ingeleverd qua presentatie. Hier en daar zijn wat reflecties in waterplassen iets minder scherp, maar het totale plaatje ziet er uitstekend uit. Een nieuwe optie in Yakuza 0 Director’s Cut is een volledig Engelse dub, die je naast de Japanse en Chinese dub kunt kiezen.
Hysterisch geschreeuw door Mario Party Jamboree
Tijdens het spelen van de vele verschillende demo’s was er geregeld een hoop geschreeuw in de zaal te horen. Toen we op het geluid afliepen werd al snel duidelijk dat het ontstond door de minigames van Mario Party Jamboree + Jamboree TV. Mensen werden in tweetallen aan elkaar gekoppeld tot een blauw en een rood team. We moesten op aangegeven plekken gaan staan en proberen om twee van de drie minigames te winnen. In één van de minigames moest je tegen een muntjesblok springen, maar mensen die dergelijke motiongames eerder gespeeld hebben weten dat je natuurlijk ook tegen een blok aan kunt slaan. De eindstand was daardoor iets van 160 muntjes tegen 80 en nadat ook de tweede ronde was gewonnen en de totaalwinst al binnen was, kwam er nog een afsluitend spel. Hierbij moest je Bowser laten zien en horen hoe enthousiast je was door zoveel mogelijk lawaai te maken en gek te bewegen. Deze ronde ging, volkomen volgens onze verwachting, naar de tegenpartij. De hoge tonen van het gekrijs en gegil van onze tegenstanders was simpelweg niet te evenaren. Soms moet je in zulke momenten je gewoon gewonnen geven. Maar dat de Camera een leuke toevoeging is aan de gameplay is duidelijk. Of ouders erop zitten te wachten om hun kinderen zo luid te horen krijsen – en je mogelijk bezorgde buren op bezoek krijgt – is weer een ander verhaal.

Het klikt met de Switch 2
Toen we bij een overzicht van alle accessoires waren aangekomen, konden we ook zelf ervaren hoe het voelt om de Joy-Cons los te koppelen en hoe sterk de magneten daadwerkelijk zijn. De Switch 2 voelt goed en gewichtig aan wanneer je hem vasthoudt. Het speelgoed-achtige gevoel dat je op de originele Switch soms had, wanneer je de Joy-Cons loskoppelde en weer vastmaakte, is dan ook volkomen verdwenen. Door een knop aan de achterkant in te drukken kun je de Joy-Cons heel makkelijk loskoppelen en weer vastklikken. Het gaat gepaard met een prettig klikkend (en klinkend) geluid en de console voelt enorm solide aan. Al met al is het duidelijk dat de Nintendo Switch 2 een mooie start kan maken qua games. De console zelf is de aanschafprijs meer dan waard, maar de adviesprijs van de fysieke games blijft wel een punt van discussie. Het is dat de kwaliteit van Nintendo’s eigen games zoals vanouds weer uitstekend is, want kijkend naar de third-party games zie ik weinig reden om games een tweede keer op de Switch 2 aan te schaffen. Mensen die echter nooit een Cyberpunk 2077, Yakuza of Civilization-game gespeeld hebben, krijgen met de Switch 2 in ieder geval wel de optie om ze te proberen. Al met al was het Nintendo Switch 2 event een enorm vermakelijke dag. Met Donkey Kong Bananza, Metroid Prime 4 Beyond en Mario Kart World als absolute hoogtepunten. Maar daarover meer in hun respectievelijke previews.