Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview: Metroid Prime 4 Beyond

 


Na Metroid Prime 4 Beyond op de Switch 2 Experience in Zaandam én kort op de Gamescom gespeeld te hebben mochten we bij Nintendo in Nieuwegein op bezoek om twee uur lang met de game door te brengen. Weet Metroid Prime 4 Beyond nog steeds indruk te maken of heeft de lange ontwikkeling van de game simpelweg elk stukje momentum wel om zeep geholpen? Het goede nieuws: Metroid Prime 4 Beyond lijkt het lange wachten gelukkig meer dan waard te worden.

De preview van Metroid Prime 4 Beyond begon met de introductiemissie van het spel. De UTO Research-basis wordt aangevallen door Space Pirates en het is aan jou als de intergalactische premiejager Samus om een bijzonder Artefact te beschermen. Wat dat precies inhoudt kun je lezen in mijn eerdere preview. Dit segment eindigt uiteindelijk met een behoorlijk grote schokgolf die Samus onbedoeld naar een nieuwe locatie transporteert.

Veel interessanter is het tweede deel dat ik mocht spelen. Aangekomen op de planeet Viewros komt Samus op een gegeven moment in aanraking met een projectie van een oud ras genaamd de Lamorn. Het stuk dat wij mochten spelen begon in een gebied genaamd Fury Green. Deze mooie groene bosrijke omgeving geeft meteen een goed beeld van de enorme schaal die Metroid Prime 4 Beyond lijkt te willen neerzetten. Je ziet geregeld enorme vergezichten van de omgeving voorbijkomen die de schaal van Viewros goed laten zien. Helaas mochten we voor onze preview nog niet aan de slag met de motor genaamd Vi-O-La die we in de meest recente trailer voorbij hebben zien komen, maar dat Samus een hoop te verkennen heeft is meteen duidelijk.


Een nieuwe invulling van bekende krachten
Terwijl je de omgeving verkent kom je in aanraking met een steen die Samus nieuwe psychische krachten geeft. Want, hoe verrassend ook, Samus is al haar vaardigheden bij de start van de game weer eens kwijtgeraakt. Natuurlijk is dit de bekende en beproefde methode die Metroid iedere keer weer toepast, en je zult opnieuw verschillende vaardigheden zoals raketten, de morph-bal en verschillende aanvallen voor je armkanon moeten vrijspelen. Gelukkig wordt er in de meeste gevallen ook een frisse draai aan de gameplay gegeven door de nieuwe psychische vaardigheden die Samus heeft gekregen. Zo kan ze oplichtende bollen naar zich toetrekken om deze vervolgens in standbeelden te plaatsen en zo nieuwe routes door de wereld vrij te spelen. Maar het is ook mogelijk om platformen te beïnvloeden en zelfs nieuwe inventieve manieren te gebruiken om puzzels op te lossen. In de meeste gevallen is het zo dat je een nieuwe techniek ontvangt en deze vrijwel meteen toe moet passen op een probleem waar je tegenaan loopt.


Mijn Special Beam Cannon
Zo kreeg ik gaandeweg de tweede demo toegang tot een vernieuwde versie van het Beam Cannon. Deze geeft je de mogelijkheid om door middel van je psychische krachten de tijd te vertragen en vervolgens een schot van energie te lanceren welke je vervolgens op afstand kunt besturen. Dit is niet alleen handig bij puzzels waarbij je bijvoorbeeld op het slot van een deur kunt schieten door je energie langs een kleine nauwe tunnel te navigeren, maar ook bij de eindbaas genaamd Carvex die ik niet veel later op mijn pad aantrof. Deze grote plant groeide binnen de kortste keren een grote liaan die over de grond gesleept werd en met goed getimede sprongen ontweken moest worden. Na de eerste liaan kapotgeschoten te hebben, ontpopte de cocon waar Carvex zich in bevond en kreeg ik de kans om een flinke lading opgeladen energieschoten en raketten richting de eindbaas te lanceren. In de tweede fase van het gevecht kwam er nog een liaan bij en herhaalde zich het patroon van de eerste ronde terwijl de tweede liaan ook geregeld vanuit de hoogte op mij neerdaalde. Tot zover niets wat een doorgewinterde Metroid-fan niet aankan natuurlijk. Bij de derde fase werd echter al snel duidelijk dat mijn aanpak van de eerste twee fases niet meer zou werken. De zwakke plekken op de lianen waren nog steeds aanwezig, maar ze herstelden te snel om ze op de vertrouwde manier met je armkanon kapot te schieten. Plots schoot mij weer te binnen dat de speciale Psychic Power van mijn Beam Cannon de tijd kon vertragen. Ik schoot op de zwakke plekken van de lianen om hun kern zichtbaar te maken en vervolgens gebruikte ik mijn psychische krachten om de tijd te vertragen en een enkel opgeladen schot langs alle drie de zwakke plekken op de lianen te navigeren. Voor de laatste keer werd het lichaam van Carvex kwetsbaar en wist ik met wat goed geplaatste schoten de genadeklap toe te brengen.


Tegen het einde van de tweede demo, vrij kort nadat ik Carvex had weten te verslaan, kreeg ik de mogelijkheid om mijn bommen, die we in de morph-bal-vorm kunnen laten vallen, via onze Psychic Powers om te toveren tot een energiebron om een eerder gevonden standbeeld te activeren. Hier hield onze speeltijd helaas op, maar het is duidelijk dat Metroid Prime 4 Beyond heel slim omgaat met de bekende gameplaysystemen van de serie. Alle bestaande technieken krijgen door de psychische krachten van Samus namelijk een nieuwe invulling en dat zorgt er ook voor dat ik af en toe even stil moest staan om te kijken of mijn oude en vertrouwde methoden om puzzels op te lossen met de toevoeging van de psychische krachten ook voor een nieuwe oplossing kon zorgen.

Grafisch is de game daarnaast erg indrukwekkend in 4K en op zestig frames per seconde. De optie om het spel in 1080P op 120 frames per seconde te spelen is er natuurlijk ook, maar ik geef persoonlijk wel de voorkeur aan de mooiere beelden bij de hogere resolutie. Naast de verschillende grafische standen waren er nog een hele hoop opties beschikbaar om je avontuur vorm te geven. Zo is het zelfs mogelijk om de visor-vormgeving van Samus helemaal weg te halen en het spel meer als een normale first-person shooter te spelen qua head-up display. Ook verschillende moeilijkheidsgraden waren beschikbaar, maar mijn keuze werd daarbij beperkt tot de Casual en Normal moeilijkheidsgraden omdat de Hard-setting nog niet toegankelijk was. Niet zo heel vreemd natuurlijk, aangezien die hogere uitdaging vaak pas na het voltooien van het avontuur toegankelijk werd bij eerdere delen.

De laatste loodjes
Al met al is mijn speelsessie met Metroid Prime 4 Beyond me heel goed bevallen. De game geeft dankzij de nieuwe krachten een frisse draai aan al bestaande gameplayelementen en weet daardoor weer nieuw aan te voelen zonder enorm af te wijken van de bekende formule. Ik heb in ieder geval ontzettend veel zin om over enkele weken met de uiteindelijke versie van de game aan de slag te gaan. Het heeft dan misschien wel een hele lange tijd geduurd voordat de game dan eindelijk in de winkels ligt, maar op basis van deze korte tijd met de game lijken Nintendo en Retro Studios het wel voor elkaar gekregen te hebben om met Metroid Prime 4 Beyond een game af te leveren die het wachten waard is. Maar dat zien we over enkele weken.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 214

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.