Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview: Metroid Prime 4 Beyond (Switch 2)


Tijdens het Switch 2 Experience Event in Amsterdam kon de aanwezige pers de openingsfase van Metroid Prime 4 Beyond spelen. Met een indrukwekkende 120 frames per seconde, dubbele muisbesturing dankzij twee gekantelde Joy-Cons en een duidelijke opdracht om de rest van de aanwezige pers te snel af te zijn ging ik aan de slag. De medewerker bij de demostand gaf aan dat er nog geen enkele speler gefaald had om de missie te voltooien, dus ik moest en zou zeker niet de eerste zijn.

Space Pirates hebben een basis van de Galactic Federation aangevallen. Wanneer Samus Aran een noodsignaal en een verzoek om hulp ontvangt, vliegt ze in haar ruimteschip richting de basis terwijl ze het kanonnenvuur van andere ruimteschepen vakkundig weet te ontwijken. Het is slechts de openingsscène van Metroid Prime 4 Beyond, maar weet meteen indruk te maken door het spektakel op het scherm en de sterk aanwezige rumble in de Joy-Con 2 controllers. De verschillen tussen schoten en explosies zijn daarbij goed merkbaar en laten vooral zien dat de nieuwe Joy-Con 2 controller beduidend meer impact weet te maken dan zijn voorganger.

Lineaire openingsfase qua opzet
Nadat Samus van een aantal Federation soldaten te horen heeft gekregen dat er een artefact in de basis verborgen ligt, wat hoogstwaarschijnlijk het doelwit van de Space Pirates is, gaat ze op pad om het object veilig te stellen. Op een vrij intuïtieve wijze word je bij de hand genomen en introduceert het spel je verschillende gameplay elementen. Zo is de openingsfase van het spel vooral gericht op het introduceren van de combat. Je kunt met de rechter Joy-Con richten en met de linker Joy-Con bewegen. Je hebt daarbij overigens de mogelijkheid om vrij te richten, een lock-on te gebruiken of een combinatie van die twee opties. Een lock-on gecombineerd met precisie van het vrije richten zorgt ervoor dat je heel makkelijk specifieke secties op het lichaam van tegenstanders kunt raken. Iets wat natuurlijk goed van pas zou komen verderop in de demo. Ik had overigens vrij snel last van wat lichte kramp in mijn rechterpols, aangezien de actie snelheid vereist maar de Joy-Con 2 misschien iets te dun is voor grotere volwassen handen. Overigens hoorde ik dezelfde klacht van meerdere mensen bij de stand. Het neemt echter niet weg dat de Joy-Con 2 muisbesturing heel precies is. Met het oog op de ergonomie zouden motion controls of een gamepad voor volwassenen mogelijk iets prettiger spelen zijn.


Balletje, balletje
Het bewegen door de wereld gaat gelukkig vloeiend en binnen de kortste keren kon ik mij een weg door de aanwezige Space Pirates vechten. Met een druk op de knop kun je Samus opzij laten dodgen om aanvallen te ontwijken, kun je met gemak over hordes heen springen en is het mogelijk om als Morphball verschillende kleine tunnels te verkennen op zoek naar geheime voorwerpen. Zo kwam ik op een vrij natuurlijke wijze een extra Energy Tank tegen, wat geen overbodige luxe was aangezien ik niet veel later tegen grotere groepen tegenstanders aanliep. Dat de demo in 120 frames per seconde draaide viel overigens vooral op toen ik daarna een game op een lagere framerate speelde. Je bent er namelijk heel snel aan gewend dat de actie zo vloeiend op je scherm wordt getoverd. Nu vond de openingsfase van de game – en dus ook de demo – volledig plaats op een ruimtebasis, dus heel divers was de setting niet te noemen. Maar het valt niet te ontkennen dat Metroid Prime 4 Beyond er grafisch uitstekend uitziet. Ik ben vooral benieuwd geworden naar andere locaties die je mag gaan bezoeken, en hoe de meer kleurrijke planeten nog meer van het scherm zullen spatten.


Terugkeer van een oude bekende tegenstander
Toen we ons uiteindelijk een weg door de basis wisten te vechten, kwamen we plotseling een oude bekende vijand tegen: Sylux. Deze bountyhunter had een rol in de speciale eindes van zowel Metroid Prime 3: Corruption als Metroid Prime Federation Force en was een tegenstander in Metroid Prime Hunters. Sylux heeft een hekel aan de Galactic Federation én aan Samus, maar zijn binnenkomst bij de basis is vooral opvallend omdat hij begeleid werd door zowel Space Pirates als een paar Metroids; waarvan op dit punt in de Metroid-tijdlijn gedacht werd dat ze uitgestorven waren. Iets wat natuurlijk de interesse van Samus wekt en een sterke drijfveer voor onze heldin is om erachter te komen wat er aan de hand is.

Een mooie climax voor de demo
Voordat Samus echter de confrontatie met Sylux aan kan gaan, gooit een grote kolos genaamd Aberax roet in het eten. Deze indrukwekkende gedaante test je opgedane ervaringen op een uitstekende manier. Zijn aanvallen kunnen schokgolven maken waar je overheen moet springen, maar er zijn ook meerdere golven waar je onderdoor moet duiken door in een Morphball te veranderen. Daarnaast zijn er slechts een paar plekken op zijn lichaam waar je schade kunt toebrengen. Deze lichten tijdens het gevecht ook herhaaldelijk op, om spelers er even aan te herinneren wat ze moeten doen. Goed geplaatste Charged Shots van mijn armcanon en een barrage aan raketten, wisten de strijd al snel in mijn voordeel te beslechten. Al met al was de demo een uitstekende herintroductie van Samus. Nieuwkomers kunnen prima instappen en oudgedienden zullen zich meteen thuis voelen. Ik kijk in ieder geval enorm uit naar het moment dat ik Metroid Prime 4 Beyond lekker thuis op de bank kan spelen. Nu is het vooral wachten op een daadwerkelijke releasedatum. Maar goed, we hebben inmiddels al zolang gewacht op deze game, dat we een paar maanden langer ook wel zullen overleven.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 765

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.