Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Opmars van de gamekeycard: slimme zet of zorgelijke 'switch'?

Op 5 juni lanceerde de Nintendo Switch 2. Inmiddels zijn we vier maanden verder en zijn er al bijna 60 games uitgekomen of bekendgemaakt voor het najaar. Er zitten heel wat mooie third-party titels tussen, zoals 007 First Light, Final Fantasy VII Remake: Intergrade en Hades II. Kortom er is genoeg om naar uit te kijken. Tegelijkertijd valt er ook iets op als je kijk naar wat er precies in de doosjes zit. Het concept gamekeycard lijkt namelijk de overhand te nemen sinds de lancering van de Switch 2.


80% van de third-party Switch 2-titels is een gamekeycard of Code in a Box
We maken even een rekensommetje om dit statement uit te leggen. Op dit moment staan er 55 Nintendo Switch 2-titels in de Budgetgaming-database. Hierbij hebben we de Limited Editions, Upgrade packs en Collectors Editions er voor het gemak even uitgelaten. Van deze 55 titels zijn 44 games van third-parties en 11 van Nintendo zelf.

Zoomen we in op de 44 third-party titels, dan zijn er slechts 7 titels die volledig op de cartridge staan. Dit zijn: Cyberpunk 2077 - Ultimate Edition, Daemon X Machina: Titanic Scion, Hades II, Mortal Kombat - Legacy Kollection, Story of Seasons: Grand Bazaar, Rune Factory: Guardians of Azuma en Yooka-Replaylee. De andere 37(!) games zijn allemaal een gamekeycard (31 stuks) of een Code in a Box (6 stuks). Dat is maar liefst 80,4% van het totale third-party aanbod voor de Nintendo Switch 2!


Maar eerst: wat is een gamekeycard?
Voor wie niet precies weet wat een gamekeycard is, een korte uitleg. Anders kan je door naar het volgende kopje. Een gamekeycard is een fysieke Nintendo Switch 2-gamecard die fungeert als een digitale licentie om een game van het internet te kunnen downloaden. Wanneer de kaart in de Switch 2 wordt geplaatst, gebruikt de console de kaart om een download van de gamegegevens via internet te starten naar de interne opslag van je Nintendo Switch 2 of geheugenkaart. Je hoeft niet online te zijn om een gamekeycard-game te spelen, maar je moet wel de cartridge altijd in je Nintendo Switch 2 hebben zitten. Dit is natuurlijk gedaan om te voorkomen dat je de game niet gelijk doorverkoopt nadat je deze op je Nintendo Switch 2 hebt geïnstalleerd.


Gamekeycards vs Code in a Box

Gamekeycards zijn anders dan het ‘Code in a Box’ concept omdat je gamekeycards kan ruilen en doorverkopen. De nieuwe eigenaar kan dan vervolgens ook het spel downloaden en spelen, maar er zit ook een potentieel groot nadeel aan: je moet de game altijd downloaden.

Voor de komende 10 jaar is dat geen enkel probleem. Maar we zien nu al bij Xbox 360-titels uit de Xbox Live store, dat je die niet altijd meer opnieuw kunt downloaden. Eets: Chowdown bijvoorbeeld verscheen in 2007 op de Xbox 360 als digitale game, maar werd op 13 april 2023 uit de Microsoft Store verwijderd. Dus ook al heb je deze gekocht, je kan hem niet meer downloaden. Project Gotham Racing 3 en 4 zijn op hun beurt echte raceklassiekers, maar niet meer te downloaden vanwege verlopen autolicenties. Heb je de game fysiek, dan kan je die natuurlijk nog altijd spelen. Bezit je echter een digitale variant, dan heb je dus dikke vette pech. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Het is daarom mogelijk een kwestie van tijd voordat uiteindelijk ook de eerder genoemde Nintendo Switch 2-titels niet meer te downloaden zijn, waardoor je gamekeycard ineens onbruikbaar wordt.

Natuurlijk is dit koffiedik kijken en wie weet zijn we over 15 jaar al bij de Nintendo Switch 4. Toch zie je juist nu, 25 jaar later, dat veel gamers die wat ouder zijn weer teruggrijpen naar het verzamelen van de nostalgische NES en SNES-games uit hun jeugd. Dit wordt lastiger als 80% van het assortiment een gamekeycard is, want hoeveel van deze games zijn over 25 jaar nog te downloaden?  Niet alles is trouwens negatief rondom deze gamekeycards, er zitten namelijk wel degelijk voordelen aan.

                                                            Deze zijn allemaal nu nog speelbaar ...

Gamekeycards maken grotere games mogelijk op de Switch 2
Dankzij gamekeycards zijn ontwikkelaars niet langer gebonden aan de limiet van een Nintendo Switch 2-cartridge (64 GB). Games als Final Fantasy VII Remake: Intergrade (108 GB) en Borderlands 4  (100 GB) hadden niet op de Nintendo Switch 2 uit kunnen komen zonder het fenomeen gamekeycard. Toch is het aantal games met zo’n groot formaat op dit moment nog schaars.

Een andere reden dat gamekeycards zo populair zijn, is omdat het goedkoper is om ze te produceren. In plaats van dat er een supersnel, duur 64 GB flashgeheugen nodig is voor de volledige gamegegevens, bevat een gamekeycard alleen een authenticatiesleutel om de game te kunnen downloaden. Dit scheelt mogelijk zo’n 10 à 15 dollar per verkochte game. De grote vraag is natuurlijk of we dit ook terugzien in de verkoopprijs.


Hoeveel zijn gamekeycards goedkoper dan standaard cartridges?
Daarom hebben we de vier verschillende typen games eens naast elkaar gezet. Dit zijn de gemiddelde prijzen van elke type game:

Type Game

Gemiddelde verkoopprijs

Nintendo First-party game (11 titels)

€65,31

Third-party titel op 64 GB-cartridge (7 titels)

€54,98

Third-party titel op gamekeycard (31 titels)

€50,12

Third-party via een Code in a Box (6 titels)

€45,41

Wat alvast positief opvalt is dat de verkoopprijzen al een stuk onder de adviesprijs liggen, die bij lancering nog lag op €79,99. De duurste games zijn die van Nintendo zelf, met een gemiddelde verkoopprijs van €65,31. De Nintendo Switch 2-versies van Nintendo Switch games zijn het goedkoopst (rond de €62,99), tegenover nieuwe games zoals bijvoorbeeld Mario Kart World die rond de €69,95 kost.


Third-party games die volledig op een cartridge staan, zijn 10 euro goedkoper en hebben een gemiddelde prijs van €54,98. Daarbij moet gezegd worden dat dit er op dit moment slechts zeven zijn.

Dan hebben we de gamekeycards. Ondanks dat die goedkoper zijn om te produceren, ligt de prijs gemiddeld slechts €4,86 lager dan de third-party titels die volledig op een cartridge staan. De games zijn dus goedkoper, maar de marge die de uitgever verdient lijkt dus wel hoger te zijn voor dit type game; wat de populariteit van dit type game verklaart. De bandbreedte tussen de duurste en goedkoopste titel is overigens groot. Van €27,95 voor de Little Nightmares - Enhanced Edition tot €79,99 voor Madden NFL 26. Ook Borderlands 4 is opvallend. De Switch 2 gamekeycard-variant is duurder dan de PS5-versie (€64,95 vs €58,95).

Alles wordt duurder
Belangrijk is wel om niet meteen de uitgevers kwaad aan te kijken. Alles wordt duurder in de wereld en het structureel verhogen van gameprijzen lijkt een lastig iets. Nintendo-games die begonnen met een adviesprijs van €79,99 zijn bijvoorbeeld nu dus al 10 euro goedkoper. De duurder wordende productiekosten moeten op een manier worden terugverdiend en daar lijkt de gamekeycard een deel van het antwoord op te zijn. Bijkomend voordeel is dat er een minder groot risico is om met een dure voorraad te blijven zitten van honderden games met 64 GB geheugen, die mogelijk uiteindelijk niet verkocht worden.

Kortom, de logica is er om gebruik te maken van gamekeycards, want ze bieden de mogelijkheid om ook kleinere games voor een betaalbare prijs te kunnen produceren. Games die anders misschien niet uitgekomen waren voor de Nintendo Switch 2. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om enorm grote games, groter dan 64 GB, uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Nog even een interessant weetje om de verschillende kaarten te herkennen overigens: Kaarten die beginnen met code LB zijn cartridges met 64 GB die alleen op de Switch 2 werken, begint een kaartje met LP, dan is het een gamekeycard en staat er LN aan het begin dan werkt de game zowel op de Nintendo Switch 1 als 2.


Slechts 7 third-party games volledig op cartridge
Maar dat nu bijna 80% van de third-party titels uitkomt als gamekeycard en er slechts 7 third-party games dit jaar uitkomen die volledig op de cartridge staan? Daarmee lijkt dit concept wat te ver door te slaan. Of deze trend zal veranderen is de vraag, de tijd zal het leren. Maar om je gamecollectie te kunnen bewaren voor de komende 30 jaar (of langer natuurlijk), is dit wel een opvallende ontwikkeling. Eentje die dit uiteindelijk heel wat uitdagender kan gaan maken.

Wat vinden jullie van dit fenomeen? Ben jij bereid om 10-15 euro meer te betalen als de games daardoor volledig uit zouden komen op een Nintendo Switch 2-cartridge?

Deze special is geschreven door Yørn Soeteman.

Geplaatst door op 08-10-2025
Aantal keer bekeken: 4995

Laatste reacties

avatar van Zienobleejd
Zienobleejd ( 9464   192) 08-10-2025 22:04
MicroSD Express technologie is nog relatief nieuw en duur, naar verloop van tijd dalen de kosten door massaproductie net als met alle soorten opslag ooit. Ik vrees echter dat fabrikanten niet zomaar zullen beginnen aan kaartjes kleiner dan 64GB want dat is gewoon niet rendabel genoeg, voor de consumentenmarkt is zelfs 128GB het minimum.

Ook zag ik een paar weken terug van VGP een Tweet dat ze willen gaan proberen met uitgevers GKC titels opnieuw uit te brengen als cartridge maar goed, daarover nog niks concreets. Ze hebben tig reprints kunnen regelen dus ze zullen vast proberen een manier te vinden om dit economisch rendabel te maken.
avatar van Yosher
Yosher ( 232   1) 08-10-2025 22:18
Ik wil wel graag zeggen dat ik graag meer zou betalen voor volledige games op de cartridge, maar ik vind games die over het algemeen meer dan 60 euro kosten wel moeilijk te slikken.

Maar daar tegenover staat dan wel, dat ik game key cards helemaal niks vind. Dus die haal ik bij voorbaat al niet.

Wat mij betreft hebben game key cards enorm weinig meerwaarde. Het mag dan wel meer third party ondersteuning brengen, mij boeit het vrij weinig. Ik heb daarom ook besloten om games die uitkomen op game key cards, gewoon op Steam te kopen. Steam is vaker sneller goedkoper (vaak ook gewoon omdat de Steam versie al langer uit is dan de Nintendo versie), Steam heeft mod ondersteuning, en op PC is het een stuk makkelijker om je geheugen te managen.

Ik zou heel graag third party games ondersteunen op de Switch 2, zoals ik dat ook op vorige Nintendo platformen heb gedaan. Maar die game key cards kunnen me helemaal gestolen worden. Ik heb geen zin om een groot deel van mijn Switch 2 geheugen op te offeren alleen al voor Final Fantasy VII, terwijl ik al redelijke moeite heb om het Switch 2 geheugen te managen. Zelfs met een SD kaartje.

Switch 2 zal voor mij vooral een apparaat worden van Switch 1 games, Switch 2 Edition upgrades, eventuele indie games, en natuurlijk Nintendo's eigen games. Gezien hoeveel third party games vooralsnog voor de game key card optie gaan, zal ik in dat opzicht veel geld gaan besparen op third party games op de Switch 2.

Deze media kan van mij niet snel genoeg uitsterven, eerlijk gezegd. Alle smoesjes die ze kunnen verzinnen interesseren mij als eind consument totaal niet.
avatar van Gratje
Gratje ( 369   4) 08-10-2025 22:20
Quote:
MicroSD Express technologie is nog relatief nieuw en duur, naar verloop van tijd dalen de kosten door massaproductie net als met alle soorten opslag ooit. Ik vrees echter dat fabrikanten niet zomaar zullen beginnen aan kaartjes kleiner dan 64GB want dat is gewoon niet rendabel genoeg, voor de consumentenmarkt is zelfs 128GB het minimum.

Ook zag ik een paar weken terug van VGP een Tweet dat ze willen gaan proberen met uitgevers GKC titels opnieuw uit te brengen als cartridge maar goed, daarover nog niks concreets. Ze hebben tig reprints kunnen regelen dus ze zullen vast proberen een manier te vinden om dit economisch rendabel te maken.
Gepost door: Zienobleejd op 08-10-2025 22:04

Relatief nieuw? geintroduceerd in 2018. Maar kon het niet winnen van Compact Flash kaarten.
En daarna in het vergeet hoekje gekomen totdat Nintendo het ineens weer ging gebruiken.

Ontopic. Ik ga en blijf de GKC gewoon boycotten. Het is in mijn ogen de slechtste stap die ze hebben kunnen zetten.
Introduceerd voor de ontwikkelaars gewoon verschillende formaten SD Express kaarten zodat die fysieke games kosten gedrukt kunnen worden.
avatar van Xor
Xor ( 39554   1937) 08-10-2025 22:31
Ik ben bang dat er niet echt een verandering zal komen op GKC.

Naast de kosten die Nintendo vraagt, zijn het ook uitgevers/ontwikkelaars die misschien het nut van GKC zien zitten. Had een paar weken geleden nog een reactie in de Switch 2 topic geplaatst met wat tweets. Daar kwam het op neer dat een game zoals Star Wars Outlaws vooral de interne opslag van de Switch 2 nodig heeft vanwege de grote leessnelheid. De Switch 2 cartridges hadden een erg lage leessnelheid. Wat ik wel apart vond, is dat de Switch 2 micro sd express kaarten een dubbel leessnelheid hadden dan de Switch 2 cartridges. Dus ik weet niet hoe een game zoals Star Wars Outlaws op een micro sd express kaart speelt.

Los daarvan, moeten uitgevers ook een grote bedrag betalen om de games op een 64GB cartridge te zetten. Dus Nintendo heeft het niet makkelijk gemaakt. En het lijkt er ook meer op dat Nintendo dit allemaal wel prima vind + misschien ook als doel dit hadden (dus dat er meer digitaal verbonden raakt i.p.v. het zogenaamd preservatie pushen).

Edit:
Mijn oude reactie gevonden
Quote:
Gezien er GKC liefhebbers op het forum zitten, ga ik weer de discussie erbij pakken .

(Image)
Het lijkt erop dat uitgevers ook voor de GKC kiezen omdat de Switch 2 cartridges gewoon een te lage leessnelheid hebben.

Om een lijstje te maken:
PS5 SSD snelheid - 5.5 GB/s
Xbox SX|S SSD snelheid - 2.4 GB/
Switch 2 interne snelheid - 2.1 GB/s
Micro SD Express leessnelheid - 800-900 MB/
Switch 2 leessnelheid(of anders gezegd: cartridge snelheid) - 400 MB/s

Ik ben benieuwd in hoe verre dan Star Wars Outlaws op een Micro SD Express afspeelt. Want de snelheid op zo'n micro sd kaartje is erg laag vergeleken met de interne Switch 2 snelheid. En als ik het zo zie: Nintendo had beter 512GB opslag moeten gebruiken voor de Switch 2. Want de 256GB is gewoon te karig. Zeker als ze door zo'n keuze, de uitgevers een GKC mogelijkheid aanbieden .

Overigens ook belangrijke informatie:



En nog een laatste nieuwtje:
Laatst had ik gezegd dat de 64GB cartridges zo'n $15 zouden kosten als uitgevers dit willen gebruiken. Dit had ik ook op Resetera een keer gelezen. Nu blijkt dat zo'n 64GB cartridge niet $15, maar $23 kosten!!!

$23 is best wel een grote hap voor uitgevers . Schijnbaar zou dit ook zelfs de prijs zijn van een 32GB cartridge voor de Switch (1) .
Gepost door: Xor op 07-09-2025 23:00
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 40326   67) 08-10-2025 22:48
Die discussie over die GKC:



Het kan mij eerlijk gezegd niks schelen. Het is altijd een beter alternatief dan download codes. Waar ik écht totaal het nut niet van zie.

Voorkeur gaat naar volledig fysiek, maar bij een leuke titel koop ik de GKC. Zie de dag wel komen als de servers er mee stoppen en niks meer is te downloaden.
avatar van Yosher
Yosher ( 232   1) 08-10-2025 23:12
Quote:
Die discussie over die GKC:

(picture)Het kan mij eerlijk gezegd niks schelen. Het is altijd een beter alternatief dan download codes. Waar ik écht totaal het nut niet van zie.

Voorkeur gaat naar volledig fysiek, maar bij een leuke titel koop ik de GKC. Zie de dag wel komen als de servers er mee stoppen en niks meer is te downloaden.
Gepost door: DaggieWaggie op 08-10-2025 22:48

Eerlijk gezegd, in mijn ogen zijn download codes net iets beter dan game key cards. Je hebt na de download geen kaartje nodig dat je toch elke keer weer in je systeem moet stoppen. (En in mijn ervaring zijn download codes vaak ook goedkoper, maar dat kan zijn omdat ik ze maar vrij beperkt tegenkom.)

Niet dat ik veel games in download codes heb gekocht.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 40326   67) 08-10-2025 23:26
Quote:
Eerlijk gezegd, in mijn ogen zijn download codes net iets beter dan game key cards.
Gepost door: Yosher op 08-10-2025 23:12
De GKC kan ik nog uitlenen en verkopen. Ik zie de voordelen van vol digitaal wel. Maar sinds de dagen dat de Wii shop channel niet meer bestaat, en al mijn aankopen daar dus kwijt ben, ben ik er niet zo happig meer op.
avatar van GJ
GJ ( 7581   16) 09-10-2025 00:45
Rol: Forum Moderator
Een counterargument voor oude stores waarin je geen games meer kunt downloaden is wel dat die digitale winkels uit hele andere tijden stammen. De Wii kwam bijna 20 jaar geleden uit, in een tijd waar online shops net kwamen kijken. Niemand nam in die tijd z'n games mee naar toekomstige consoles, helemaal niet bij Nintendo. NES games werken niet in een SNES, SNES games niet in een N64, N64 games niet in een GameCube, en GC games werken alleen in een Wii omdat dat een soort veredelde GC is. Daarnaast hadden zelfs de consoles van Nintendo die internetfuncties hadden bijna allemaal een eigen account- en winkelsysteem. Dat we naar een toekomst toe zouden streven waar alles zou draaien om iteratieve digitale platformen was 20 jaar geleden niemand mee bezig. Het überhaupt werkend krijgen en houden van zulke platformen was veel belangrijker.

Als we dan kijken naar het nu, dan zien we onder andere dat Nintendo in 2015 een partnership is aangegaan met DeNA om naast mobiele games onder andere een verenigd accountsysteem te ontwikkelen voor toekomstige hardware, wat later leidde tot de eShop en in 2023 zijn ze zelfs samen een bedrijf gestart: Nintendo Systems. Dit bedrijf focust zich op het makkelijk en gebruiksvriendelijk maken van het leveren van digitale Nintendoproducten aan klanten. We zien nu juist heel erg dat partijen als Nintendo, maar ook Microsoft en Sony, zich inzetten voor een toekomst waar alles beschikbaar blijft.

Microsoft heeft heel erg geïnvesteerd op het speelbaar maken van originele Xbox en Xbox 360 games op moderne hardware, Sony heeft de PS5 ontworpen als een evolutie van de PS4 architectuur, zodat die games grotendeels zonder problemen speelbaar zouden blijven (en als we kijken naar de PS6 leaks zal dat ook daar waarschijnlijk weer zo zijn), en zelfs Nintendo is hard op weg om al haar oude klassiekers in abonnementsvorm speelbaar te maken op de Switch en Switch 2, via apps die als we naar de evolutie van de hardware kijken redelijk toekomstbestendig lijken, of ze moeten met de opvolger van de Switch 2 alweer een hele andere weg in slaan.

Het verdwijnen van licenties is naar, maar voor zover ik weet is de enige game die echt verdwenen is op de PS4 PT geweest. Die kun je echt niet meer downloaden als je deze hebt verwijderd. Maar iets als een Deadpool kun je gewoon nog downloaden als je deze ooit hebt gekocht, ook al is deze niet meer beschikbaar in de PSN Store. Hetzelfde geldt voor oude Forza Horizons. Deze games verdwijnen uit de (digitale) winkels ivm verlopen licenties, maar heb je ze ooit gekocht, dan kun je ze gewoon blijven downloaden. Ook dit is iets waarbij in de afgelopen 20 jaar veel is veranderd, juist omdat we naar zo'n digitale toekomst toewerken.

Het is dus heel makkelijk om naar het verleden te wijzen, maar helemaal eerlijk is het niet, want het was gewoon echt een hele andere tijd. Technologie groeit over het algemeen met een rap tempo, en onlinesystemen groeien mee. Ik maak mij dan ook geen zorgen dat eventuele aangeschafte gamekeycards over een jaar of 10 niet meer werken. Wellicht als de servers offline gaan, maar daarvoor moet het financieel al raar lopen met Nintendo. Daarnaast kun je dit ook zeggen over fysieke games. We leven in een tijd waar bij mensen de PS1- en zelfs PS2-discs al beginnen te rotten, en cartridges langzaam beginnen te roesten. Veel Game Boy games werken niet meer goed doordat de batterijen op de cartridge leeg zijn, en er zijn zelfs al 3DS-cartridges die niet meer werken vanwege een bepaald probleem. Dit is gedeeltelijk wel op te lossen, maar niet voor de gemiddelde persoon met een krat vol oude games.
avatar van Yosher
Yosher ( 232   1) 09-10-2025 00:50
Quote:
[..]

De GKC kan ik nog uitlenen en verkopen. Ik zie de voordelen van vol digitaal wel. Maar sinds de dagen dat de Wii shop channel niet meer bestaat, en al mijn aankopen daar dus kwijt ben, ben ik er niet zo happig meer op.
Gepost door: DaggieWaggie op 08-10-2025 23:26

Van wat ik heb horen zeggen zou je al je aankopen van de Wii Shop Channel nog steeds kunnen herdownloaden. Zelf niet geprobeerd dus geen idee of dat zo is.

En dat je GKC kan uitlenen en verkopen klopt wel, maar persoonlijk verkoop ik mijn games nooit, en uitlenen doe ik ook zelden. Daarom zei ik het ook meer als een mening dan een feit. Uiteraard ligt het er net aan waar men waarde aan hecht in de producten die men aanschaft. Voor mij is daar niet de ruil/verkoopwaarde in meegenomen, maar voor jouw wel. En dat is helemaal prima, ieder zijn eigen ding.

Maar hoe dan ook, beide (GKCs en download codes) zijn dom.
avatar van Pinokkia
Pinokkia ( 2896   14) 09-10-2025 02:33
Ik koop alleen fysieke games zodat ik de games in mijn collectie wil hebben. Daarbij vind ik GKCs en download geld verspilling, want je weet niet of je in de toekomst je gekochte games kan downloaden.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 7241   2) 09-10-2025 07:38
Typisch Nintendo, altijd apart doen. Waarom niet gewoon de games alleen in de store digitale store verkopen dan, wat is hier de toegevoegde waarde van?

Edit, eerst lezen dan praten.. Je kunt ze dus doorverkopen, en dat is wel handig..
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6764   25) 09-10-2025 08:02
Voor mij is het hele game key card fiasco DE reden waarom ik de Switch 2 niet heb gekocht, terwijl het anders een Day 1 was geweest, en waarom ik nu dus talloze games niet aanschaf die ik.anders graag had gekocht, zoals Disgaea 7 Complete Edition.

Ze zullen allemaal vast smoesjes en excuses hebben waarom ze hiervoor gekozen hebben, maar het zijn anti-consumer/anti-ownership praktijken, en tja, dan moet je ook niet zeuren wanneer consumenten de schouders ophalen bij wat je ze te bieden hebt.
avatar van Fpsbig
Fpsbig ( 968 ) 09-10-2025 08:08
Ja gamekeycards, beter dan code in a box. Echter moet ik zeggen dat ik digitale aankopen toch echt anders behandel. Ik koop voor de switch 1 en 2 eigenlijk alle grote titels fysiek. Het kost me echt veel moeite om een groot bedrag neer te leggen voor een digitale game. Heb denk ik drie digitale games gekocht (2 op pc 1 op switch) waar ik echt met launch de volle mep voor heb betaald en dat voelde raar :p. Dat waren desperados 3 wilde.die graag spelen en pc was digitaal only. Ro y Hawk 1+2 zelfde verhaal wilde t graag spelen en later Tony Hawk 3+4 voor de switch die was dan gelukkig maar 38 euro.

Maar verder heb ik dus nooit digitale games duurder dan pak m beet 25 euro gekocht, dan heb ik t liever fysiek of wacht ik wel op een aanbieding.

Op pc kan je niet anders meer natuurlijk, maar heb daar dan ook na bovengenoemde games al jaren geen full price games meer voor gekocht.

Das dan ook t voordeel van t volwassen leven je hebt toch geen tijd om veel te gamen dus tegen die tijd je toe bent aan die ene grote klapper is die alweer een jaar oud en in de aanbieding :p

Voor ps5 games struin ik marktplaats nog wel eens af en speel toch voornamelijk singleplayer en dan kunnen ze daarna naar me broer die ze dan kan uitspelen.

Betreft games preservatie, die switch cartridges hebben.niet het eeuwige leven. Nes snes en n64 zijn echt gebakken op een chip en blijven het volgens mij doen tot in de eeuwigheid. Bij de switch is het een rom chippie die houd er ook ooit mee op. Hebben een geschatte levensduur van 10 a 20 jaar dacht ik.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 1023 ) 09-10-2025 08:24
Het is extreem naief van een ieder hier die dit niet zag aankomen. Alles is straks digitaal, ofwel fysieke releases met codes of helemaal geen fysieke releases meer. Prijzen blijven hetzelfde of je betaald meer. Verkopen zullen achteruit lopen, prijzen verhoogd worden (is al gebeurd) en consoles zullen op den duur verdwijnen. Tot zover de tussenstand van mijn glazenbol die tot nu toe gelijk had.
avatar van Josplays
Josplays ( 4605   6) 09-10-2025 09:46
Quote:
Ik koop alleen fysieke games zodat ik de games in mijn collectie wil hebben. Daarbij vind ik GKCs en download geld verspilling, want je weet niet of je in de toekomst je gekochte games kan downloaden.
Gepost door: Pinokkia op 09-10-2025 02:33

Geld verspilling? Ja ik ben het met je eens dat je niet weet wat er in de toekomst mee zal gebeuren, maar als je de game speelt dan is het toch geen geld verspilling? Games zijn er om gespeeld te worden.

Ik heb eigenlijk geen mening over game keycards, omdat ik zelden fysiek koop. Ja, ik heb wat fysieke games in het geval dat mijn internet voor lange tijd zou uitvallen, maar deze heb ik wel al van te voren in de Switch gestoken en geïnstalleerd, dus met een game keycard zou het ook voldoende moeten zijn (lijkt mij). Ga ervan uit dat een game keycard na installatie niet gaat controleren of de game echt gespeeld mag worden op 1 of andere manier.
avatar van Notorious_roy
Notorious_roy ( 1110   22) 09-10-2025 09:59
Ik mis nog de resultaten van deze keuze. Hoe zijn de verkopen van GKC vs volledige games? Met andere woorden: geven we een fuck als consument? Of zijn het enkel wat vocale internethelden?
avatar van Asimb0mb
Asimb0mb ( 4015   10) 09-10-2025 10:00
Een GKC voelt voor mij niet meer als een fysieke game. Het is een digitale activatie van een game, zonder de voordelen van een digitale game. Enige goede van de GKC is dat je ze nog steeds kan verkopen, maar ik zou er persoonlijk geen waarde aan hechten. Over 15-20 jaar kan je al die games niet meer spelen wanneer Nintendo besluit om de servers eruit te gooien (en ja dat gaan ze 100% doen, het is Nintendo).
avatar van DetectivePikachu
DetectivePikachu ( 3360   9) 09-10-2025 10:23
Als 3e partijen nou eens een voorbeeld zouden nemen aan bijv. Cyberpunk, had ik waarschijnlijk al meer Switch 2 games gekocht of op het lijstje staan. Mijn laatst gekochte PS4-games, inmiddels ook weer tig jaar geleden, functioneerden praktisch al als “game key disc”. Update? Download de hele game van 20-30 GB maar uit de trage en brakke PSN Store. EAFC26 voor Switch 2 kopen en spelen? Koop er maar meteen een extra dure SD Express bij of verwijder het merendeel van je gamedata maar om ruimte te maken voor die tientallen GB’s. Of zoals Capcom met SF6 voor Switch 2 doet: alleen de basisgame als licentie op cartridge en de DLC is een eenmalige eShopcode. Zulke praktijken maken de game voor doorverkoop zo goed als waardeloos.
Misschien dat ik in de toekomst nog een enkele echt leuke game als spelsleutelkaart koop of bijv. iets als Star Wars Outlaws voor een absolute dumpprijs en anders wordt mijn Switch 2 meer gebruikt als een soort Switch Pro Plus Max. (Wat ik overigens prima vind, aangezien ik alleen de OG en 2019 Switch heb en nooit de OLED Switch heb gehaald.)
avatar van Thijs92
Thijs92 ( 1341   57) 09-10-2025 10:43
Een mooie samenvatting! Ik ben mede door de GKC's nog niet overgegaan naar een Switch 2. Daarnaast wil ik eerst mijn backlog van de Switch 1 grotendeels uitspelen, het zal naar verwachting nog wel een jaar of twee duren voordat ik dus naar Switch 2 ga upgraden. Hopelijk is er dan een versie met betere batterijduur en OLED en zijn er dan meer spellen volledig op cartridge beschikbaar.
avatar van Itsjustme
Itsjustme ( 2217 ) 09-10-2025 18:06
Als ik dit lees is het wel logisch dat Nintendo games nooit in prijs dalen. Je krijgt namelijk... ehh tja..
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2903   27) 09-10-2025 19:13
Game-Key Cards: not even once.
avatar van Swift
Swift ( 13213   26) 09-10-2025 19:21

Quote:
Gamekeycards maken grotere games mogelijk op de Switch 2
Dankzij gamekeycards zijn ontwikkelaars niet langer gebonden aan de limiet van een Nintendo Switch 2-cartridge (64 GB). Games als Final Fantasy VII Remake: Intergrade (108 GB) en Borderlands 4 (100 GB) hadden niet op de Nintendo Switch 2 uit kunnen komen zonder het fenomeen gamekeycard
Lijkt me sterk dat dat alleen door de gkc komt.
Hadden ze die games dan niet gewoon volledig/alleen digitaal kunnen uitbrengen?



avatar van Yørn
Yørn ( 4204   27) 09-10-2025 20:14
Rol: Administrator
Quote:

[..]

Lijkt me sterk dat dat alleen door de gkc komt.
Hadden ze die games dan niet gewoon volledig/alleen digitaal kunnen uitbrengen?
Gepost door: Swift op 09-10-2025 19:21

Zeker, maar dan hadden ze waarschijnlijk de moeite er niet in gestoken. Veel games worden cadeau gegeven rond verjaardagen/sint/kerst waar veel verkopen uitkomen en dan heb je nog de zichtbaarheid bij de etailers bij een game in doosje. Dit alles is lastiger te realiseren bij een game die alleen in de Nintendo E-shop te krijgen is.
avatar van Nonexistinghero
Nonexistinghero ( 529   1) 09-10-2025 20:34
Dat FF7 Remake en Borderlands 4 niet op een 64 GB game card passen is gewoon complete onzin. Die passen er gemakkelijk op als ze goed en slim omgaan met de textures en compressie. Met een zeer klein beetje moeite krijg je ze op een 64 GB card en als je goed optimaliseerd krijg je ze ook nog wel onder de 50 GB. Veel grote ontwikkelaars weten gewoon niet hoe je efficient met data om moet gaan.

Het zou 1 ding zijn als ze daadwerkelijk 4K textures zouden gebruiken. Maar voor de S2 is het hooguit 1080p textures voor deze games. Als je de onnodige troep weghaalt haal je al een stuk minder over. Vooral Borderlands 4 snap ik niet, de PS5 versie is minder dan 30 GB. Er is geen enkele reden dat de S2 versie zoveel groter is.
avatar van Eek2nd
Eek2nd ( 16342   54) 09-10-2025 20:43
Zelf had ik mij nog noet verdiepd in die GKC, omdat ik nog geen behoefte heb aan de Switch 2..
Maar als ik dit nu allemaal zo leest, blijft het voorlopig ook zo.
Aangezien ik ook geen games verkoopt kan ik ook net zo goed alleen digitaal kopen (maar voorkeur natuurlijk aan fysieke game)

Quote:
[..]
Zeker, maar dan hadden ze waarschijnlijk de moeite er niet in gestoken. Veel games worden cadeau gegeven rond verjaardagen/sint/kerst waar veel verkopen uitkomen en dan heb je nog de zichtbaarheid bij de etailers bij een game in doosje. Dit alles is lastiger te realiseren bij een game die alleen in de Nintendo E-shop te krijgen is.
Gepost door: Yørn op 09-10-2025 20:14
Aanvullend: En code in a box als kado geven is ook lelijk: Geef je praktisch een (ingepakt) leeg doosje als kado.
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 80828   122) 10-10-2025 00:31
Quote:
Maar we zien nu al bij Xbox 360-titels uit de Xbox Live store, dat je die niet altijd meer opnieuw kunt downloaden. Eets: Chowdown bijvoorbeeld verscheen in 2007 op de Xbox 360 als digitale game, maar werd op 13 april 2023 uit de Microsoft Store verwijderd. Dus ook al heb je deze gekocht, je kan hem niet meer downloaden.
Je kunt delisted games op een Xbox 360 gewoon downloaden vanuit de downloadgeschiedenis van je account. Zelfs nu ze de Xbox 360 Marketplace hebben gesloten (en dus alle niet-backwards compatible games zijn delisted). Het is alleen vet irritant als je veel games hebt, omdat het dan een lange lijst is en het scrollen enorm langzaam gaat. 🐌

Backwards compatible delisted games zijn gelukkig wel gemakkelijk te vinden & downloaden op een Xbox One/Series.

Quote:
Project Gotham Racing 3 en 4 zijn op hun beurt echte raceklassiekers, maar niet meer te downloaden vanwege verlopen autolicenties. Heb je de game fysiek, dan kan je die natuurlijk nog altijd spelen. Bezit je echter een digitale variant, dan heb je dus dikke vette pech.
Project Gotham Racing 3 en 4 zijn volgens mij überhaupt nooit digitaal verkocht. Er was alleen DLC voor verkrijgbaar op de marketplace.
avatar van Swift
Swift ( 13213   26) 10-10-2025 04:06
Je mag zeggen/zeiken wat je wilt over Xbox, maar de backwards compatibility is bijna hen ongeëvenaard. Overigens denk ik niet dat die gamekeycards iets hebben uitgemaakt voor de keuze om die grote spellen uit brengen, denk dat de afweging van hoeveel gaan we verkopen(risk/Investment) de doorslag heeft gegeven.

Moet je trouwens ook altijd online zijn met een gkc?
avatar van Johandy
Johandy ( 4576   6) 10-10-2025 05:51
Quote:
Je mag zeggen/zeiken wat je wilt over Xbox, maar de backwards compatibility is bijna hen ongeëvenaard. Overigens denk ik niet dat die gamekeycards iets hebben uitgemaakt voor de keuze om die grote spellen uit brengen, denk dat de afweging van hoeveel gaan we verkopen(risk/Investment) de doorslag heeft gegeven.

Moet je trouwens ook altijd online zijn met een gkc?
Gepost door: Swift op 10-10-2025 04:06

No, a Nintendo Game-Key Card does not always require an internet connection to play; it only needs one for the initial download of the game's data, after which the card must be inserted into the console to launch the game, but can then be played offline.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 1023 ) 10-10-2025 07:45
Quote:
Dat FF7 Remake en Borderlands 4 niet op een 64 GB game card passen is gewoon complete onzin. Die passen er gemakkelijk op als ze goed en slim omgaan met de textures en compressie. Met een zeer klein beetje moeite krijg je ze op een 64 GB card en als je goed optimaliseerd krijg je ze ook nog wel onder de 50 GB. Veel grote ontwikkelaars weten gewoon niet hoe je efficient met data om moet gaan.

Haha HAHAHA jij denkt dat ontwikkelaars tijd en moeite (=geld) gaan steken in optimalisatie? Welkom in 2025
Gepost door: Nonexistinghero op 09-10-2025 20:34
avatar van Niels
Niels ( 18422   1) 10-10-2025 09:27
Ik ben wel blij met de gamekeycard. Maakt de beslissing om iets niet te kopen en in plaats daarvan te wachten op n goede deal op steam veel makkelijker - dus minder platformkeuzestress. Zorgt er ook voor dat de Switch 2 voor mij nog geen must-have is (tot er een Zelda, mario 3D platformer of Metroid game die niet op de og switch te spelen is uitkomt)
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2903   27) 10-10-2025 12:07
Quote:
Je mag zeggen/zeiken wat je wilt over Xbox, maar de backwards compatibility is bijna hen ongeëvenaard.
Gepost door: Swift op 10-10-2025 04:06
Helaas zijn ze met het programma gestopt in 2022, ik had graag meer BC games gezien. Het is dé reden dat ik een Xbox One heb.
avatar van PsnTheCh4oZZzz
PsnTheCh4oZZzz ( 301   2) 10-10-2025 15:20
Maar is dit wel een groot probleem? De meeste moderne games op alle systemen zijn bij een day one disc release al meteen overgeleverd aan een update om de bugs te fiksen die in release versie zitten. Je zit eigenlijk altijd wel aan een update vast. Dus als de servers uit de lucht zouden gaan waar de game zelf en/of de updates op staan heb je min of meer hetzelfde probleem als met een digitale aankoop. Of je moet de versie met de nodige release bugs willen spelen. Het is niet meer zo dat wat er op een catridge of disc staat 'de' versie is waar iedereen het mee moet doen zoals bij Atari 2600, NES en PSX bijvoorbeeld nog het geval was.