
Over het verhaal van Way of the Sword is momenteel nog niet bijster veel bekend, maar de demo gaf al wat kleine details. Je speelt het verhaal van Musashi Miyamoto die in het bezit is gekomen van een Oni Gauntlet. Dat er een geest in zijn gauntlet zit die geregeld met Musashi in gesprek gaat, is tijdens de demo goed te merken. Hij noemt haar gekscherend ‘Gauntlet Lady’, maar het lijkt overduidelijk dat de band tussen Musashi en zijn gauntlet een belangrijke rol in het verhaal zal krijgen.

Terug naar de basis(vaardigheden)
Het gebied dat we mochten spelen laat vooral de basisvaardigheden van Musashi zien. Vijanden beschieten hem van een kleine afstand met hun pijl en boog, terwijl het spel je leert dat je pijlen kunt pareren met een tijdig ingezet blok. Datzelfde geldt voor fysieke aanvallen, zodra de verschillende demonen besluiten om je van wat dichterbij te bekijken. Gewapend met hun katana’s en met als hoofddoel om je een kopje kleiner te maken natuurlijk.
Hoewel we met Musashi een nieuwe hoofdrolspeler mogen besturen, en Samanuske in geen velden of wegen te bespeuren is, voelt de gameplay ondanks een nieuw camerastandpunt behoorlijk vertrouwd aan. Zo zijn de Issen-aanvallen weer terug. Wanneer je een vijand hiermee aanvalt op het exacte moment dat hij jou wil aanvallen, kun je met een enkele slag zijn verdediging slopen en veel schade toebrengen. Hierdoor levert het spel meteen een hoge beloning voor de mensen die risico’s durven te nemen en patronen van vijanden willen aanleren.

De hoed en de rand (van je zwaard)
Niet alleen worden tegenstanders zo sneller gedood, ze leveren ook meer vlammende zielen op die je als betaalmiddel kunt gebruiken om je vaardigheden te verbeteren. Way of the Sword introduceert ook een unieke Oni Vision die je in staat stelt om verborgen demonen te vinden die weer nieuwe barricades kunnen weghalen als je ze doodt. De demo die we mochten spelen was redelijk lineair van opzet, maar er waren ook genoeg zijpaden met verbogen kistjes en kannen die kapotgeslagen konden worden en vervolgens genezende items opleverden.
Die genezende items zul je ook absoluut nodig hebben wanneer je bij de bossfights van Onimusha aankomt. Hoewel de meeste tegenstanders redelijk snel het onderspit delven, was het gevecht met een andere samoerai, genaamd Sasaki Ganryu, voor mij wel het hoogtepunt van de demo. Door zijn aanvallen af te weren, zelf aanvallen uit te voeren en tijdig te blokkeren kun je zijn staminabalk langzaam maar zeker tot een nulpunt brengen. Om vervolgens een heleboel extra schade toe te brengen op het moment dat je kunt kiezen uit twee specifieke raakpunten op zijn lichaam. Het ene punt licht rood op en stelt je in staat om een extra dosis schade aan zijn levensbalk toe te brengen, terwijl het andere punt paars oplicht en voor extra zielen kan zorgen.
De zielen die je verdient zijn in meerdere kleuren te verzamelen. Rode zielen worden gebruikt om je upgrades vrij te spelen en blauwe zielen laden je Oni-meter op, welke je kunt gebruiken om extra krachtige aanvallen in te zetten. Tot slot zijn er nog gele zielen die je kunt gebruiken om je levensbalk weer te laten herstellen.

Kleine systemen werken goed samen in het grote geheel
Zo bestaat Way of the Sword uit meerdere kleinere gameplaysystemen die goed met elkaar samenwerken. De blauwe zielen verdien je sneller door aanvallen goed te pareren, waardoor je meer speciale Oni-aanvallen kunt inzetten en vervolgens weer kunt genezen dankzij de gele zielen. Door aanvallen te pareren loopt er een diamant langzaam vol. Heb je die helemaal volgespeeld? Dan volgt er een damage buff, waardoor de gevechten wat makkelijker worden. Door vervolgens aanvallen te blijven pareren zou je die buff in stand kunnen blijven houden, maar een enkele hit van een tegenstander reset de stand van zaken natuurlijk. Het is een uitstekende manier om je als speler te motiveren om de verschillende systemen goed onder de knie te krijgen.
Op het grafische vlak vond ik de game er mooi uitzien qua monster design en de wereld om je heen. Toch leek er een lichtgeel filter over de actie heen te zitten, waardoor de wereld wel een beetje charme verloor. Al met al heeft Onimusha: Way of the Sword een goede indruk gemaakt. Het is geen Souls-game, ondanks dat mensen dat misschien denken op basis van de beelden, en voelt veel meer als een actiegame aan waarbij de combat een erg belangrijke focus heeft. Hopelijk komt Capcom binnenkort met een concretere datum dan het algemene 2026, want ik heb door de demo zin gekregen om veel meer tijd met de game door te brengen.